Del ekipe Avtomatik delovišča (z leve) Tina Cotič, Toni Bračanov (motor spletnega radia NOR) in Mateja Filipič (Foto: Biljana Pavlović).
V pritličju Tomosovega bloka je novembra zaživelo tako imenovano Avtomatik delovišče. Že s prvo razstavo, poimenovano Koper: imaginarno, ki vključuje 32 diplomskih in magistrskih del na temo koprske arhitekture ter urbanizma, je skupina pokazala usmeritev in potencial njihovega delovanja piše Biljana Pavlović za Primorkse novice.
Stane Bernik je bil izjemen človek, umetnostni
zgodovinar, profesor, urednik in likovni kritik. Po nedokončanem študiju
arhitekture, gradbeništva in geodezije pa se na Filozofski fakulteti vpisal na
umetnostno zgodovino in sociologijo. Diplomiral je leta 1964, in sicer na temo
urbanizma slovenskih obmorskih mest Koper, Piran in Izola. Za diplomsko delo je
prejel univerzitetno študentsko Prešernovo nagrado. Leta 1989 je končal še
doktorski študij na temo Izhodišča sodobne slovenske arhitekture. Prav Bernik
je bil prvi, ki se je posvetil podrobnejšemu vrednotenju naselbinske krajine in
mestnih jeder. Za mesta Koper, Izolo in Piran je ovrednotil likovne,
funkcionalne in prostorske konstante. Njegove študije so spodbudile zaščito
navidezno anonimnih četrti obalnih mest.
V spomin izjemnemu poznavalcu slovenske in primorske sodobne arhitekture v Avtomatik Delovišču.
V opusu lahko zaznamo dejstvo, da arhitekture ne moremo obravnavati ločeno od urbanizma, likovne umetnosti, oblikovanja in drugih umetniških zvrsti. Svoje strokovno delo je v veliki meri usmeril v arhitekturo 20. stoletja in postavil temelje za umestitev stavb druge polovice stoletja med registrirano dediščino. Konec 60. let je zasnoval načela dokumentiranja sodobne arhitekture in tekoče spremljal ustvarjanje Edvarda Ravnikarja, Milana Miheliča, Miloša Bonče, Stanka Kristla, Savina Severja in drugih arhitektov ljubljanske šole za arhitekturo
Predstavitev monografije Slovenska arhitektura dvajsetega stoletja v Mestni galeriji. Foto Tina Kosec
Tri desetletja je bil glavni in odgovorni urednik revije Sinteza, odločilno pa je vplival tudi na ustanovitev predhodnika današnjega Muzeja za arhitekturo in oblikovanje, takratnega Arhitekturnega muzeja, in s tem na ohranitev Plečnikove hiše in njenega dragocenega interjerja. Rezultat njegovih dolgoletnih prizadevanj je tudi likovna zbirka Ljubljanske banke, ki jo je kot svetovalec bančne uprave dolga leta pomagal dopolnjevati.
V Narodni galeriji so podelili Steletove nagrade in priznanja za izjemne dosezke na podrocju konzervatorstva in restavratorstva. Foto: Žiga Živulovič jr.
Ob podelitvi Steletove nagrade za življenjsko delo na področju
ohranjanja in popularizacije kulturne dediščine leta 2016, so v utemeljitvi
zapisali, da je postavil temelje več področjem dosedanjega strokovnega dela
varstva kulturne dediščine. Referenčne primere
slovenske arhitekture in oblikovanja dvajsetega stoletja, ki se jim ne bo mogel
ogniti nihče izmed sodobnih in prihajajočih raziskovalcev in kritikov, je v
veliki meri definiral ravno Stane Bernik.
V četrtek, 28.11.2019 je ob 18:00 na Neodvisnem obalnem radiu ponovno zaropotala oddaja o prostoru Weltraum. Oddajo ureja Boštjan Bugarič in bo enkrat mesečno predstavljala različne prostorske prakse aktivnega oblikovanja prostorov.
Boštjan se je tokrat pogovarjal s Tiagom Mota Saraiva, ki je leta 2005 z Andreio Salavessa ustanovil Ateliermob z namenom oblikovanja novih oblik arhitekturnega projektiranja, predvsem raziskovanja konteksta socialne arhitekture in strateškega planiranja. V Lizboni sem se srečal s Tiagom, da bi mi razložil več o pomenu njihovega dela in kako nastaja socialna arhitektura znotraj njihove zadruge.
Kaj je arhitekturna zadruga in zakaj tovrstna organizacija?
Na začetku, ob
ustanovitvi, smo delovali kot običajno arhitekturno podjetje. Kasneje, med gradbeno
krizo , pa smo začeli veliko sodelovati z različnimi skupnostmi. Ustanovili smo
skupino »Working with the 99 %«, znotraj katere smo začeli z realizacijo
različnih projektov za razvoj skupnosti, ki si ne more privoščiti arhitekta. Za
pridobitev sredstev za tovrstne projekte smo začeli kandidirati na različne javne
razpise in ker je ta vrsta projektov začela prevladovati , smo pisarno
organizirali na drugačen način. Namesto konvencionalnega arhitekturnega
projektiranja smo registrirali in odprli zadrugo, znotraj katere sodelujemo z
različnimi deležniki znotraj nje. Zadruga in zadružništvo je tako postala naša skupna
platforma za sodelovanje.
Obstaja organizacijski model; na kakšen način pokrijete
proračun?
Na začetku smo delo dobivali
s prijavami na javne natečaje, sedaj pa projekte prijavljamo na različne javne
razpise. Pridobivanje dela na natečajih, ki jih ne zmagaš, lahko preprosto
pozabiš. Projekt gre v smeti, ker ga ne moreš ponovno uporabiti. Zadružništvo
nam v tem kontekstu omogoča prijavo projektov na različne razpise, saj se ideje
lahko financirajo iz različnih virov. Gre za različne razpise na kulturnih,
upravnih in varnostnih področij. Trenutno se v EU oblikuje potreba po projektih,
ki spodbujajo varnost, zato naše ideje in koncepte oblikujemo za te razpise in
vanje vključujemo lokalne skupnosti iz obravnavanih sosesk. Na začetku projekta
se v določeni soseski najprej informiramo o osnovnih težavah kar med prebivalci
z izvedbo različnih anket in pogovorov. Nato njihove odgovore primerjamo s
potrebami in cilji različnih financiranj.
Kako izberete lokacije in skupnosti, s katerimi boste
sodelovali?
Ne izberemo jih, ampak
pridejo k nam. Tako je k nam prišla tudi predsednica sosedske skupnosti iz lizbonskega
sluma. Za nas je slišala iz drugega projekta, ki smo ga izvajali in ker je
želela sodelovanja, nas je kontaktirala. Naše delo temelji na reševanju težav v
soseskah, kjer želimo udejaniti pričakovanja ljudi te soseske. Po drugi strani
želimo ponovno vzpostaviti sodelovanje in povezavo med prebivalci ter državo, s
čimer se problematika rešuje bolj celovito.
Kako v svoje projekte vključujete različne pobude in marginalne
skupine?
Obstaja veliko situacij,
ki jih z našim znanjem ni mogoče rešiti, na primer nasilja v družini. Zaradi
tega imamo vzpostavljene različne partnerske mreže, ki se k projektu vključijo,
ko se odprejo nove tematike. S projekti ne želimo tekmovati z drugimi pisarnami,
temveč graditi sinergijo in sodelovanje. Zaradi transparentnost našega dela smo
cilje in načine dela zapisali tudi na našem blogu. Upamo, da se bo našim
projektom pridružilo veliko posameznikov in skupin.
Kako se preko vaših projektov izvaja participacija?
Veliko sodelujemo z marginalnimi
skupnostmi. Govorim predvsem o romskih skupnostih, ki nimajo dostopov do
stanovanja, otroci ne hodijo v šolo. Nahajajo se izven družbenih norm, zato
lahko zapadejo tudi pod vplive drog. To je posledica, ne identiteta. Običajno
nam uspe mešati različne kulture, kot naprimer pri organizaciji dogodka »Batucaderas«,
kjer ženske različnih starosti med petjem spregovorijo o svojih težavah.
Zelo aktivni ste na spletu; je to način, kako ustvariti
skupnost in razvijati nove načine komunikacije?
Po navadi ne uporabljamo
arhitekturnih načinov komunikacije, ki so večinoma vizualnega tipa. Tematike, s
katerimi se ukvarjamo, izpostavimo preko različnih prispevkov na spletu, od primerov
reševanja pridobivanja sredstev za zadruge, do problematike stanovanj ipd. Veliko
ljudi bi želeli pristopiti v zadrugo, vendar je še veliko reči, ki se jih moramo
naučiti drug od drugega.
Bil si eden izmed arhitektov pri projektu načrtovanja
protestov?
V času teh protestov je
bila celotna država v popolnem kaosu. Kaj smo ugotovili po štirih letih teh nočnih
mor? Kako ustvariti načrte za proteste, v smislu kako se ljudje gibljejo po
mestu in kako se lahko povezujejo. Naučili smo se tudi to, da moramo začeti delovati
bolj politično. Bolj intenzivno smo se povezali s političnimi strankami, da bi
na ta način lahko v oblikovanje sosesk vključevali in izvrševali tudi potrebe
ljudi. Politični sistem smo na nek način prisilili, da so se začele obravnavati
tudi lokacije v mestu, ki so izven njihovega mentalnega dosega.
Kako ste projekt predstavili?
Prosili smo za sestanek
v parlamentu, obenem pa prosili stanovanjsko komisijo za pomoč ter izvedli raziskavo
v različnih soseskah. Ta je bila objavljena v knjigi skupaj z 12 drugimi
arhitekturnimi skupinami ter predstavljena na Lizbonskem arhitekturnem trienalu.
Politika je razumela, da imamo zemljevid problemov, zato so nas vključili v
pomoč pri reševanju le teh. Najprej smo protestirali, da smo lahko tako našli svoj
način dela.
Zaradi turistifikacije se bo vaša pisarna preselila iz
središča Lizbone; kako ustvariti bolj trajnostni turizem?
Mislim, da je v Lizboni
nemogoče razvijati še več vsebin za turiste, ker se med drugim preveč
koncentrirajo na določena območja. Lizbona je evropskim državljanom enostavno dosegljivo
in prijazno mesto, zato ima zelo veliko obiska. Menim, da bi morali obrniti
perspektivo, da turisti postanejo del mesta, zato jim je potrebno predstaviti,
kako živeti identiteto mesta.
V pritličju Tomosovega bloka na Nazorjevem trgu 5 v Kopru je začelo delovati novo delovišče, ki ga upravljata Neodvisni obalni radio – NOR in KUD C3.
Otvoritev novega prostora, ki bo mesto napolnjeval z različnimi vsebinami na temo urbanističnega, arhtekturnega, krajinskega in vsebinskega razvoja mesta, se je začel z razstavo Koper: Imaginarno. Kuratorici Mateja Filipič in tina Cotič izpostavljata 32 zaključnih del diplomantov Fakultete za arhitekturo in Krajinsko arhitekturo med leti 1986 in 2019.
Kuratorici Mateja Filipič, Tina Cotič in Toni Bračanov iz Neodvisnega obalnega radia.
KOPER: IMAGINARNO
“Mesto Sofronija je sestavljeno iz dveh polovičnih mest. V eni
polovici je veliko osmičasto dirkališče s strmimi grbami, vrtiljak z vencem
sijočih verig, kolo z vrtljivimi kletakmi, zid smrti z motoristi, ki vozijo z
glavo navzdol, cirkuška kupola z grozdom trapezov, ki visi na sredi. Druga
polovica mesta je iz kamna in marmorja in betona, z banko, tovarnami, palačami,
klavnico, šolo in vsem drugim. Ena polovica mesta je stalna, druga je začasna
in ko je čas njenega postanka mimo, populijo njene žeblje, odvijejo vijake, jo
razmontirajo in jo odpeljejo stran, da bi jo presadili na pusti del kakega
drugega polovičnega mesta.” – Italo Calvino:
Nevidna mesta
Polovica mesta je dirkališče kapitala, druga polovica spodbuja
komunikacijo; katera je stalna in katera začasna? Zadnji celovit
urbanistični načrt za Koper je bil pripravljen okrog leta 1960. Leta 2007 je
mestna oblast vplivno območje ob izrazito ranljivem obroču mestnega jedra
spremenila v teritorij novega mesta potrošnje.Tomosov delavski nebotičnik,
ostanek začetka Mihevčevega načrtovanja, je politika prodala privatnemu
investitorju leta 2019. Na ta način je celoviti razvoj grajenega okolja
prepuščen posameznim interesom in brez pravega plana.
Mestno dirkališče se mora zato razmontirati, pogledati moramo v
obe smeri, nazaj in naprej in na ta način oblikovati podlago za celovit urbani
razvoj. Od leta 1986 se v knjižnicah Fakultete za arhitekturo in Biotehniške
fakultete – Oddelka za krajinsko arhitekturo nalagajo zaključna dela študentov,
ki so za svojo nalogo izbrali urejanje arhitekture, urbanizma in krajine mesta
Koper. Iz nabora 41 nalog se izpostavlja 32
zaključnih del, ki pomenijo retrospektivno analizo urbanega koprskega
prostora prihodnosti. Vsaka posamezna naloga rešuje realistično lokacijo in se
neobremenjeno vklaplja v ideal(istično)no podobo mesta. Projekt Koper
Imaginarno iz preteklosti gleda v prihodnost in relativno ideal(istič)ne
predloge prostorskih problemov povezuje v nove točke prihodnost.
Kuratorici: Tina Cotič, Mateja Filipič, Oblikovanje: Mateja Filipič
Zaključna dela za razstavo so prispevali: Jasmina Bolčič, Boštjan Bugarič, Simon Burić, Ivan Cifrek, Sara
Čok, Zdenko Ereš , Mateja Filipič, Veronika Fojkar, Marjetka Garzarolli, Janez
Grošelj, Tabita Jerant, Anja Kozlan, Domen Lovrec, Nataša Lovrečič, Marko
Mahnič, Saša Malenšek, Andrej Mlakar, Manca Plazar Mlakar, Andraž Seifert,
Katarina Srnovršnik, Sonja Stančič, Katja Starc, Erik Stojanovič Kocjančič,
Jure Šuštar, Marko Tul, Aleksi Vičič, Nina Vidič Ivančič, Blaž Završnik,
Jasmina Krstanović Pahič
Univerza v Ljubljani, Fakulteta za arhitekturo , Univerza v Ljubljani, Biotehniška fakulteta, Oddelek za krajinsko arhitekturo, Univerza v Mariboru, Fakulteta za
gradbeništvo, prometno inženirstvo in arhitekturo
Študentski svet Univerze na Primorskem, Pedagoške fakultete in Center dnevnih aktivnosti za starejše občane MOK vabita na večgeneracijski ogled dokumentarnega filma Prosti čas nekoč. Po pogovoru, ki ga bo vodil Lovrenc Habe z UP PEF – Univerza na Primorskem, Pedagoška fakulteta, bo sledil pogovor in obujanje spominov na prosti čas v Kopru.
— Temo dokumentarnega filma razkriva že naslov: Prosti čas nekoč. V njem so mladi, ki prihajajo vsako leto v Zadlog iz cele Slovenije, odkrivali zgodbe, ki jih v sebi nosi osem starejših občanov, prebivalcev Črnega Vrha nad Idrijo in okoliških krajev. Dotaknejo se prostega časa v letih pred in po drugi svetovni vojni, praznovanj, spominov na šolska leta in osvajanja življenjskega partnerja. Film je obogaten s številnimi starejšimi fotografijami, dodani pa so tudi igrani elementi igralcev. Film je ustvarila skupina študentov z Univerze na Primorskem in Univerze v Ljubljani.
V pogovoru so sodelovali: Ana Rupnik, Ljudmila Čuk – Medvedova Milka, Damjan Lampe, Sonja Habe, Marija Čuk, Pavla Rudolf, Karolina Kavčič in Tončka Tratnik.
Avtomatik Delovišče, Nazorjev trg 5, Koper ob 17:30
Igrali so: Miha Štilec, Štefan Habe, Anja Stare, Andraž Corn, Beta Habe, Urban Podgrajšek, Jordana Habe, Srečko Habe Režija in produkcija: Lovrenc Habe Vprašanja in besedilo: Katarina Rudolf Kavčič Montaža: Urban Podgrajšek, Robert Osolnik Snemanje: Andraž Corn, Lovrenc Habe, Robert Osolnik, Urban Podgrajšek, Nika Čepin Priprava plakatov: Nika Čepin Bral: Matej Sukič Produkcija: Lovrenc Habe, TV Zadlog, KUD Sloga Črni Vrh Zadlog, 2019 Foto: Arhiv TV Zadlog
Ta četrtek, 31.10.2019 bo ob 18:00 na Neodvisnem obalnem radiu prvic zaropotala oddaja o prostoru Weltraum. Oddajo ureja Boštjan Bugarič in bo enkrat mesečno predstavljala različne prostorske prakse aktivnega oblikovanja različnih prostorov.
Boštjan Bugarič se je tokrat pogovarjal z Nazlı Tümerdem o njenem fantastičnem in pogumnem hodnem projektu Istanbul Walkabouts
Istanbulski sprehodi so del raziskovalnega
projekta arhitekteke Nazlı Tümerdem, ki z etnografskimi in umetniškimi
metodologijami kritično preverja kako različne investicije vplivajo na
spremembe pokrajin severnega Istanbula. Projek je začela z namenom oblikovanja
zavesti kakšne so lahko ekološke posledice neoliberalnih procesov urbanizacije
v istanbulskih regijah. V Berlinu sem se imel priložnost pridružiti sprehodu,
ki ga je Nazlı organizirala s Hülyo Ertaş v okviru raziskovalne delavnice za
kritično geografijo. Sprehod me ni pustil malodušnega, zato sem Nazlı povprašal
malo več njenem projektu.
Po sprehodu v Berlinu sem opazili, da se metodologija iz Istanbula zlahka uporabi
tudi na primerih drugih mest. Kaj so pravzaprav istanbulski sprehodi?
Na kratko bom predstavila trenutni
istanbulski kontekst povezan z državnimi gradbenimi investicijami, da bo jasno
kako se je ideja o istanbulskih sprehodih razvila. V zadnjem desetletju je v
Istanbulu prišlo do obsežnih preobrazb. Neoliberalni procesi urbanizacije so
neposredno usmerjeni na severni Istanbul, kjer se nahajajo gozdovi, naravna
območja, vodni bazeni, kmetijska območja, nekdanje vojaške cone itd. Južni del
Istanbula je že urbaniziran, industrializiran in precej naseljen, zato je
umestitev mega projektov na južni del nemogoče, saj bi bilo to predrago.
Severni Istanbul je sorazmerno oddaljen od urbanih središč, zato ostaja zakrit
pred pogledi široke javnosti, območje je tabula rasa, kjer je mogoče graditi
karkoli. Ukvarjajoč se s primerom Istanbula, sem za predstavitev teh procesov
želela preseči običajen način opazovanja urbaniziranih območij preko zemljevidov,
satelitskih posnetkov, fotografij in risb. Zategadelj sem neurbanizirana
območja začela obiskovati, da bi iz prve roke doživela posledice preobrazb.
Želeli ste torej pridobiti neposredno izkušnjo kaj se dogaja na ozemlju?
Tako je, zato sem tudi začela
istanbulske sprehode, ki so bili na začetku nekakšne odprave v neznana območja.
Ti kratki obiski so mi omogočili, da sem se soočila z ozemlji in situacijami,
ki jih predhodno nisem poznala. Prvi obiski severnih ozemelj so bili
osredotočeni na območje avtoceste Severna Marmara, ki bistveno krši generalni
urbanistični plan iz leta 2009. Avtocesta je zgrajena na naravnih zaščitenih območjih
severnega Istanbula in potekajoč čez severne gozdove negativno vpliva na vodne
rezerve, rastlinstvo in živalstvo ter s tem na obstoječi ekosistem. Poleg tega
je postala hrbtenica za vse druge mega
projekte, kot sta naprimer novo letališče in instanbulski kanal. Izhajajoč iz
tega prihodnosti Istanbula in njegovega širšega območja pretijo možnosti velikih
ekoloških katastrof.
Kdo gradi, kdo je investitor tovrstnih projektov?
Mednarodnih vlagateljev je vse več,
vendar je glavni pobudnik projektov država. Zato so projekti tudi neposredno
povezani s trenutno politično ekonomijo. Gre za tipičen primer, ko se
infrastrukturni projekt z velikim obsegom izvaja prek pristopov od zgoraj
navzdol, ne glede na mnenja strokovnjakov, prebivalcev itd.
Ste zato začeli s sprehodi po teh območjih?
Da. Začela sem s kratkimi izleti,
sprva dve ali tri ure hoje. Nato so se ti podaljšali v celodnevne sprehode.
Informacije o sprehodih so se širile od ust do ust. Od lanskega junija pa sem
te sprehode začela objavljati kot dogodke na Facebooku, da se mi lahko brezplačno
pridruži kdorkoli. S tem se pridružijo tudi ljudje, ki jih ne zanimajo urbane
transformacije in nimajo aktivističnega pristopa kot jaz. To je bistveno za moj
namen, saj želim med hojo z različnimi ljudmi analizirati, raziskovati in povezovati
dve naselji, ki se nahajata ob avtocesti. Pomembno je vodenje evidence o
trenutnem stanju, kar nam bo koristilo ob primerjavi s tem, kako se bo območje
v prihodnosti spremenilo. S sprehodom po pokrajini ustvarjamo nekakšen arhiv.
Verjetno ste prehodili veliko kilometrov? Koliko ur ste porabili za sprehode
in koliko ljudi se je pridružilo tem sprehodom?
Organizirala sem več kot trideset
sprehodov, kar bi bilo približno 500 km prehojene poti. Trajanje vsakega
sprehoda se spreminja, povprečje znaša približno 5 ur. Hodila sem z enim
spremljevalcem ali pa z več sto ljudmi, kot
na primer 250 študenti arhitekture, krajinske arhitekture in urbanega oblikovanja.
Sprehodi imajo različne značaje, nekateri so kurirani, ker pot zaradi
ponavljanja sprehodov že poznam. Drugi so bolj raziskovalne narave, kar pomeni,
da hodimo po neprehojenih poteh in takrat je skupina primorana ustvari novo skupno
pot. Običajno imam vnaprej definirano pot, ker pa je iz zemljevida ali
satelitskih posnetkov težko pot natančno določiti, se včasih območje, ki se na
zemljevidu zdi prehodno, izkaže kot neprehodno zaradi problemov z lastništvom, zaraslosti
z rastlinjem, avtoceste, kamnoloma itd. Poti se spreminjajo tudi glede na to, s
čim se med sprehodom srečujemo.
Kaj vam sprehod pomeni? Ali gre za drugačno zaznavanje pokrajine?
Avtocesta skrajša zaznavanje
pokrajine, saj jo razreže in preskoči geografske elemente kot so doline, hribi,
potoki, vasi, polja, gozdovi, jezera. Ideja sprehoda je nasprotna. Brez
krajšanja po različnih bližnjicah je hitrost potovanja počasnejša, zato je tudi
doživljanje pokrajine lahko veliko bolj performativno. Z avtomobilom traja izkušnja
doživljanja pokrajine manj kot uro, s hojo pa veliko več. S tem, ko se resnično
upočasniš, imaš lahko neposreden odnos s pokrajino.
Kako dokumentirate svoje sprehode?
S tem kako dokumentirati in preslikati
sprehode se še vedno ukvarjam in razvijam različne načine v kombinaciji s
fotografijo in videom. Ponavadi sprehode dokumentiram z GoProjem, ki ga imam pripetega
na telo. Po vsakem sprehodu ustvarim videoposnetek in ga objavim na YouTube. Veliko
delam tudi na kolažih, dioramah, ki z eno sliko razložijo zgodbo celotnega sprehoda.
Dokumentirana imam tudi srečanja s prebivalci, ki iz prve roke povedo kako
avtocesta vpliva na območje in kaj pomeni mega infrastrukturni projekt za
njihovo življenje. Svoje del širim po družbenih omrežjih, da bi tako seznanila
čimvečje občinstvo.
Kaj se dogaja med udeleženci sprehodov?
V skupini ljudi se med osem urnim
sprehodom lahko ustvari izjemno intimen odnos. Včasih lahko sprehod postane
avantura, ker moramo poiskati prave poti, se skupaj odločiti v katero smer
nadaljevati. Tovrstne »odprave v bližino« predstavljajo sprehodi, kjer skupaj
raziskujemo neznana območja v zaledju mesta. Ponavadi se med sprehodi spletejo
različni odnosi, ki so podlaga za pogovore. To je moj poglavitni cilj projekta,
ker bi rada ustvarila platformo za kritično razpravo. S prijatelji si večinoma delimo
podobno mnenje o neoliberalnih procesih, ki preoblikujejo mesto, na sprehodih
pa lahko srečam ljudi, ki jih v vsakodnevnem življenju ne bi srečala. To se je
posebej izpostavilo ob objavi najav in dogodkov preko socialnih medijev, saj se
mi pridružijo upokojenci, osnovnošolski učitelji, inženirji, ki na prostor in
projekte ne delijo istih pogledov kot jaz. Zato tovrstna srečanja ustvarjajo
produktivne možnosti za nove razprave in izmenjave mnenj. Včasih se na
sprehodih zgodijo nenačrtovana srečanja z domačini; s pastirjem, čebelarjem ali
ljudmi iz vasi je njuno komunicirati. Postanejo udeleženci sprehoda, ker z
njimi ugotovimo, kako gradnja avtoceste vpliva in spreminja njihovo življenje.
Kaj pa strokovnjaki, ki so oblikovali generalni urbanistični plan; so se
pridružili sprehodu?
Povabila sem ljudi iz različnih lokalnih
občin, vendar se do zdaj še nihče ni pridružil.
Ustvarili ste stalno mrežo; kako je voditi takšno skupino ljudi?
To je običajno odvisno od množice
in tudi od števila udeležencev. Skupini desetih ljudi lahko deluje resnično
uspešno, saj se lahko vsi medsebojno spoznajo. V večjih skupinah, naprimer 30
ljudi, se ponavadi ustvarjajo manjše skupine, ki med seboj ne sodelujejo.
Odvisno je tudi od tega kdo pride na sprehod in kaj od njega pričakuje.
Pred kratkim ste organizirali sprehod v Berlinu. Kakšna je vaša ideja
sprehodov v prihodnosti?
S svojimi kritičnimi sprehodi poskušam
raziskovati transformacije v pokrajinah. Z 10–20 km dolgimi sprehodi tako lažje
razumem in opazim trenutne transformacije, obstoječe odnose in procese
urbanizacije v različnih mestih. V Istanbulu raziskujem neurbana območja mesta,
ki so pod vplivom neoliberalnih procesov urbanizacije. Glede na to, da je danes
celoten planet pod vplivom urbanizacije, je definicija kaj je urbano precej
vprašljiva. Sprehod po Berlinu je bil del raziskovalne delavnice za kritično
geografijo, zato smo bili časovno omejeni. Na sprehodu se nismo osredotočali na
neurbanost, temveč smo se fokusirali na metodologijo, z idejo, da gremo iz
učilnice in med hojo komuniciramo z ljudmi. Šlo je za dejanje hoje, ki lahko
sproža različne pogovore, da smo komunicirali preko hoje po terenu. V svoji podoktorski
raziskavi bom razvijala uporabo hoje kot mobilne metodologije, ki jo bom
aplicirala tudi na druga mesta.
Nazlı Tümerdem je
arhitektka in raziskovalka iz Istanbula. Diplomirala je leta 2008 na
Istanbulski Tehnični Univerzi, magistrirala pa leta 2011 na univerzi Bilgi v
Istanbulu. Kot arhitektka je sodelovala v različnih arhitekturnih birojih ter predavala
na več univerzah. Leta 2016 je bila del ekipe turškega paviljona za 15. beneški
arhitekturni bienale o arhitekturi. Na Istanbulski Tehnični univerzi je
doktorirala leta 2018 z nalogo »Istanbul
Walkabouts: Kritična študija hoje po severnem Istanbulu«. Sprehode po severnem
Istanbulu še vedno izvaja kot del raziskovalnega projekta Istanbul Walkabouts. Na
katedri za arhitekturo in teritorialno načrtovanje ETH Zurich D-ARCH je začela svoje
podoktorsko raziskovanje.
Letošnji Piranski dnevi arhitekture ponujajo priložnost arhitekturnih ogledov Kopra in Trsta. Ogleda bo vodil dr. Boštjan Bugarič iz mednarodne arhitekturne platforme Architectuul iz Berlina. Zaradi organizacije prevoza je število udeležencev omejeno.
Mestni svetilnik v Trstu.
MODERNISTIČNE PLASTI KOPRA petek, 22.11.2019 Zbirno mesto in odhod z glavnega trga v Piranu ob 9.00 Čas trajanja sprehoda: 3 ure
Zadnji splošni urbanistični načrt Kopra je v 60. letih prejšnjega stoletja izdelal slovenski modernistični arhitekt Edo Mihevc. Sprehod po mestu bo raziskal plasti arhitekturnega opusa Mihevca s prepoznavanjem njegovih arhitekturnih tipologij stanovanjskih in javnih zgradb ter javnih površin Kopra. V kontekstu sodobnih sprememb investitorskega urbanizma bomo predstavljene posledice na zgodovinske plasti arhitekturne dediščine. Obiskali bomo tudi začasni projektni prostor v Mihevčevem Tomosu, ki je del spremljevalnega programa Piranskih dnevov arhitekture.
Cena: 30,00 € Minimalno število udeležencev: 15
TRŽAŠKE BETONSKE ELEGIJE nedelja, 24.11.2019 Zbirno mesto in odhod z glavnega trga v Piranu ob 12.00 Čas trajanja sprehoda: 3 ure
Kaj imata skupnega Trst in Berlin? Oba imata stolp svobode. Tržaški svetilnik svobode je z 68 m najvišji svetilnik na svetu. S to višino je za 5,7m premagal berlinski steber svobode Siegessäule, ki meri 62,3 metra. Od obodbja postavitve v začetku dvajsetega stoletja so tako na Trst kot Berlin vplivali različni dejavniki. Družbene spremembe z izmenjavo rezultatov znanosti, industrijskih izdelkov in kulturnih dogodkov so oblikovale poseben karakter obeh mest. Rainer Maria Rilke je v neposredni bližini spisal znamenite Devinske elegije. Obiskali bomo nekaj izjemnih primerov tržaškega brutalizma, s platforme Monte Grisa pa bo pogled segel tudi v Devin.
Cena: 30,00 € Minimalno število udeležencev: 15
Prijave s potrdilom o plačani kotizaciji sprejemamo do petka, 15. novembra 2019, na elektronskem naslovu bostjanbbugaric@gmail.com
Kotizacijo nakažite na: Kulturno umetniško društvo C3 Poljanski nasip 60, SI-1000 Ljubljana IBAN: SI56 0201 0025 8399 915, banka NLB, d.d. BIC: LJBASI2X namen plačila: »SPREHOD KOPER« ali »SPREHOD TRST« koda: OTHR sklic: NRC
Muzejski trg leži severozahodno od Titovega trga na najvišjem delu nekdanjega otoka. Od srednjega veka do današnjih dni so ga zaznamovale različne arhitekturne in urbanistične spremembe. Najprej je na trgu stal samostan, ki se je preobrazil v kaznilnico. V 20. stoletju je z osnovno šolo na vzhodnem robu trga dobil obliko trga.
Tloris dominikanskega samostana je vrisan na načrtu Giacoma Fina iz leta 1619.
Red Dominikancev je v Koper prišel v prvi polovici 13. stoletja in na severozahodnem delu mesta postavil samostan. Samostan je bil leta 1380 na območju Zubenaga med napadom Genovečanov popolnom opustošen. Popolnoma so ga obnovili do leta 1398, ter do leta 1400 zgradili tudi novo cerkev. Zgodba o samostanu se je zaključila leta 1806, ko so ga v celoti razpustili.
Dominikanski samostan je natančeje vrisan v franciscejskem katastru iz leta 1819.
Objekt je do dvajsetih let 19. stoletja služil za namene vojaške bolnišnice, kasneje pa je avstrijska oblast severno polovico samostana podrla in tam zgradila monumentalno kaznilnico. Obzidana zgradba je bila zasnovana kot trdnjava z notranjim dvoriščem, v katerem je bila vkopana cisterna, ki je zagotavljala pitno vodo za potrebe zapora.
Koprska kaznilnica okrog 1959, kot jo je fotografiral Ugo Pizzarello.
Po prvi svetovni vojni, ko je Koper pripadel Italiji, se je zapor za te namene uporabljal vse do osvoboditve partizanov leta 1943. Porušen je bil šele leta 1948. Z megalomanskimi posegi je območje kaznilnice popolnoma uničilo tloris samostana. Največji poseg je predstavljala gradnja cisterne, ki je bila na površini okoli 350 m2 vkopana okoli 10 m globoko. Ostanki samostana so se ohranili le na mestih, kjer posegi niso uničili temeljev samostana, torej med prostori zapora in na mestih med zunanjim zidom in zgradbo zapora. Vkopavanje cisterne je uničilo tudi celotno krilo samostana. Iz gradbenega materiala porušenega samostana so gradili objekte po okoliških vaseh.
Del kaznilnice predstavljata cisterni za vodo, večja s premerom 18,9 m in globino 10,5 m ter manjša s premerom 2,8 m in globino 10 m. Večja cisterna (na fotografiji) je zagotavljala vodo za celotno kaznilnico.
Skrbno načrtovan sistem za zbiranje vode je bil oblikovan tako, da se je v zunanji prekat po sistemu kanalov stekala vsa meteorna voda s streh zapora in celotnega dvorišča.
Večja cisterna je zagotavljala vodo za ves zapor. Narejena je bila tako, da se je voda prelivala iz prekata v prekat do sredine, kjer je bila cisterna s pitno vodo. Cisterna je sestavljena iz treh prekatov v obliki prstana. Zunanji prekat je polovičen (oblika polkroga v tlorisu), z zunanjim premerom 18,86 m in notranjim premerom 13 m. Približen volumen zunanjega prekata je okoli 775 m3. Od tam se je voda s črpalko prečrpala v drugi prekat s premerom zunaj 13,00 m in premerom znotraj 5,5 m. Približen volumen vode v tem prekatu je 1081 m3. Skozi filtre se je voda nato pretočila v notranji prekat s premerom 5,5 m in približnim volumnom 206 m3. Vse vrednosti so izračunane za polno napolnjene prekate. (Vir: Primož Predan poročilo iz Varstva spomenikov 46 in magistrsko delo Lovrec Domen).
Po vojni so zapor porušili in na severnem delu zgradili osnovno šolo. Temelji so bili delno zgrajeni iz porušenih ostankov zapora in južnega dela samostana s cerkvijo, ki je bil že prej deloma vključen v zazidavo zapora. V zidove kaznilnice so vzidali gradbeni material pridobljen iz porušenega samostana. Tloris samostana in zapora sta se minimalno prekrivala, saj se je tloris zapora prilagodil glede na samostan. Na relativno kratkih odsekih so za temelje novogradnje uporabili obstoječe temelje zapora. Porušeni samostan je služil kot izvor gradbenega materiala pri gradnji zapora.
Muzejski trg s pogledom na ostanke kaznilnice (foto: T. Grižon, arhiv PJP, d. o. o.) Idejno zasnovo za Muzejski trg je pripravil Edo Mihevc. (Vir Pokrajinski arhiv Koper)
Vir: Varstvo spomenikov 46 (poročilo pripravil Primož Predan) in Idejna zasnova revitalizacxije Muzejskega trga, Koper (magistrsko delo Lovrec Domen).
Letos bodo s strokovno komisijo v sestavi arhitekta in urbanista Marjana Vrabca, agronomke, cvetličarke in zeliščarke Diane Avdič ter novinarja Alberta Cernaza udeleženci odkrivali koprske vrtove ter izbrali letošnjega zmagovalca.
Pedagoška fakulteta Univerze na Primorskem bo organizirala delavnico namenjeno šolskim otrokom. Otroke lahko prijavite na naslov petra.furlan@pef.upr.si ali osebno v Baru Cameral do srede, 19. junija 2019. Število mest je omejeno. Za varstvo otrok bo poskrbljeno.
Zaključna prireditev se bo pričela ob 19.00na vrtu Sv. Ane (Središča Rotunda), kjer bodo razglasili zmagovalce letošnjega natečaja. Ob glasbi kantavtorja Jakoba Kobala bo sledilo neuradno druženje.
Četrta edicija Odprtih vrtov Kopra je pred vrati. Organizatorji uradno odpirajo natečaj in vas vljudno vabijo, da svoj zeleni kotiček v mestu prijavite na odprtivrtovi@gmail.com
Organizatorji bodo, kot vsako leto prej, poskrbeli za prijetno druženje, vodenje po mestu in aktivnosti. Na vas je, da na dan prireditve odprete vrata svojih vrtov.